tilbage til oversigten

Artikel

Artikel: Kanon at vi selv skulle deltage

Skrevet af: Morten Hansen, tidligere elev på Haarby Efterskole.
Oprettet her: 28. marts 2007


Artiklen blev bragt i Efterskoleforeningens fagblad "Efterskolen" nr. 9 15 Marts 2003.

Teatret Gadesjakket/Teater Nu har skabt en interaktiv forestilling "Sladjana.dk" over temaet identitet, specielt for unge. To skuespillere spiller og leder de unge gennem det engagerede og spændende forløb, hvor det vil være umulig som beskuer at forholde sig passivt.
Vi på Hårby Efterskole havde to medarbejdere fra teatret på besøg, Jan Foss og Suzana Bosovic, men inden de fremførte dette lidt provokerende, men også interessante stykke om Sladjana.dk, trak de os ud i en cirkel og ville have os til at tage stilling til flere etiske spørgsmål og dilemmaer. Det var efter min mening en rigtig god idé, for især dem som aldrig plejer at deltage i debatter, blev nødt til at tage stilling til spørgsmålene. Man blev nemlig spurgt, hvorfor man havde denne holdning.
I stykket følger vi historien om Sladjana, en ung kvinde, som prøver at finde ud af, hvem hun er. Hendes oplevelser af, hvordan hendes identitet påvirker hendes omgivelser og hvordan den påvirker hende. Hun mødes af forventninger fra familie, venner, gruppepres, mobning, kulturelle forskelle, empati og ytringsfrihed. Hun møder en dansk mand, der hedder Christoffer på arbejdet og bliver med det samme forelsket i ham, men desværre er Christoffer lidt ligeglad med, at Sladjana bliver svinet til af både en mand fra et diskotek og Christoffers far. Christoffer bruger undskyldninger som at hans far altid har været sådan.
Der er ikke nogen præcis story-line for stykket, fordi tilskuerne selv er med til at skabe stykkets handling og udfald.
Under hele forestillingen viser skuespillerne forskellige situationer i Sladjanas ungdom, hvor hun enten bliver set ned på, personificeret med andre udenlandske personer med en mere kriminel baggrund eller svinet til for hendes udenlandske afstamning. Det er i forbindelse med disse situationer, skuespillerne hiver tilskuerne med ind i historien ved at spørge tilskuerne, hvordan de selv ville have reageret. De forskellige dilemmaer og problemstillinger handler om racisme, mandschauvinisme, fordomme og diskrimination.
Det, som jeg opnåede ved at se denne forestilling, var at jeg kunne sætte mig selv i andres situation, især personer med anden etnisk baggrund, som får en yderst dårlig behandling fra andre. Jeg lærte også en smule om min egen identitet, og om hvordan mine holdninger er.
Jeg synes personligt, at Gadesjakket har gjort et utroligt gennemført og godt arbejde med Sladjana.dk. Det er yderst fascinerende idé at hive publikum ind i historien på den måde, og dermed få de unge med i diskussionerne og løse dilemmaer.
Elevernes engagement var yderst imponerende efter min mening. Alle var med og kom med udtalelser, holdninger og forslag til stykkets udfald. Stemningen mellem skuespillerne og tilskuerne var rigtig god. Forestillingen var meget personlig, fordi de konstant blev ved med at spørge om meget personlige meninger og holdninger, og vi skulle kunne stå ved dem. Endnu en god idé ved denne form for aktiv teater er, at der ikke er slukket lys i salen og vi selv deltog var en kanon idé.